Veoma često se može čuti rečenica da lokalna ERP rešenja podržavaju sve što i svetski zastupljeni softveri, samo po nižoj ceni. Odnosno, da lokalni ERP sistemi mogu pružiti podršku svemu što i SAP, Oracle ili Microsoft Dynamics. Da li je baš tako?
Kao što nije tačno da su svetska rešenja uvek bolja, nije tačno ni da lokalna rešenja pružaju sve što i svetska.
Prva krupna razlika između svetskih ERP sistema i lokalnih je u bazi korisnika. Microsoft Dynamics trenutno koristi nekoliko stotina hiljada firmi širom sveta i nekoliko miliona ljudi svakog dana. Sa takvom bazom korisnika se ne može meriti nijedan lokalni softver, a baza korisnika je veoma važna za buduća unapređenja sistema. Sa stotinama hiljada firmi-korisnika i milionima krajnjih korisnika, Microsoft već decenijama ima enormnu količinu povratnih informacija sa tržišta, na bazi kojih može usmeravati dalji razvoj rešenja.
Druga važna razlika je plan razvoja u budućnosti. Iza svetskih rešenja stoje timovi veličine koju drugi softverski timovi ne mogu ni zamisliti. Koliko god neka lokalna rešenja sadržala veliku količinu iskustva ili izuzetna znanja pojedinaca, veličine tih timova su stotinama (pa i hiljadama) puta manje od timova koji stoje iza svetskih ERP sistema. Stoga, R&D kod svetskih ERP softvera uvek ide ispred drugih softvera, bez izuzetka.
Na primer, Microsoft Dynamics je često u prethodnih decenijama bio vodilja grafičkog interfejsa i korisničkih prilagođavanja, do te mere da opcije koje druga rešenja uvedu (u vizuelnim opcijama i korisničkom doživljaju), Microsoft Dynamics koristi već godinama. Nije retkost da druga ozbiljna softverska rešenja vizuelno liče na mnogo stariju verziju Microsoft Dynamics-a, upravo zato što je Microsoft već postavio taj standard godinama ranije i dok su ostali to usvojili, Microsoft je već otišao korak dalje u aktuelnoj verziji. Naveli smo primer vizuelnih opcija i korisničkog doživljaja, ali je ista situacija i sa ostalim segmentima, posebno u delu funkcionalnosti i mogućnosti. Najnoviji primer je primena AI u samom softveru: retko koja lokalna rešenja su ugradila bilo koji segment AI u svoj ERP, dok Microsoft već ozbiljno ide napred godinama u ovoj oblasti kroz Copilot.
Kao treću važnu razliku pomenućemo podršku rastu. Procenat izbora softvera iz grupe svetski poznatih rešenja još je veći kada se posmatra samo segment rastućih kompanija. Razlog je širina funkcionalnosti koje standardna rešenja uključuju i mogućnosti da se mnogi moduli i funkcionalnosti uvedu u poslovanje u budućnosti. Uz podršku za razna tržišta, jezike i valute, te partnere u raznim zemljama, izbor svetski zastupljenog rešenja od strane kompanije koja vertikalno ili horizontalno širi svoje poslovanje deluje kao jedini logičan izbor.
Pomenućemo još sigurnost investicije, široku dostupnost (gotovo svuda u svetu), lakšu integraciju sa drugim softverima i široku mrežu partnera širom sveta.
Razlike u funkcionalnostima
Pored navedenih razlika, postoji slaganje da svetski zastupljena ERP rešenja nude bogatiji/širi spektar standardnih funkcionalnosti, odnosno opcija koje ERP sistemi sadrže out-of-the-box. Ovi softveri, standardno (bez dorada i proširenja) podržavaju puno širi skup opcija i funkcionalnosti. Ponekad to ne deluje tako, posebno kada se posmatraju osnovne konture procesa i potreba, ali treba sagledati i detalje.
Na primer, u poslovnim procesima nabavke, prodaje, upravljanja zalihama i finansijama, većina kompanija, nezavisno od industrije i veličine, ima sličan skup osnovnih potreba od ERP sistema vezanih za operativne aktivnosti. Procesi obrade ulaznih i izlaznih dokumenata, planiranja i obrada prijema i isporuke iz magacina, upravljanje ugovorima, cenovnicima ili obrada izvoda/blagajni, iz ugla osnovnih koraka i bazičnih potreba, izgledaju vrlo slično u svim firmama. Bilo koji softver kategorizovan kao ERP sistem sigurno podržava veći deo svih ovih procesa, pošto se konture koraka u procesima podudaraju.
Ipak, mnogo je detalja koji mogu napraviti razlike, kao i procesa koji nisu tako učestali (zastupljeni). Na žalost, vrlo često u procesu selekcije i izbora softvera i partnera za digitalizaciju, kompanije ne ulaze dublje u razradu svih ovih procesa i poređenja potrebnih opcija i mogućnosti softvera. Kao što smo rekli, konture procesa i potreba su svuda iste, pa može delovati da su sve opcije podržane svakim softverom. Ipak, šta je sa specifičnostima u ovim procesima ili naprednih funkcijama?
U posebnom tekstu pozabavićemo se temom u kojoj se meri napredne funkcije ERP sistema implementiraju i koriste. U tom tekstu ćemo detaljnije razraditi poražavajuće podatke da mnoge kompanije ne uvode napredne funkcije ERP sistema u velikoj meri, kao i pitanjem da li je to uzrok ili posledica. Mogućnosti ERP sistema u tim segmentima se značajno razlikuju, a veoma često se ovi segmenti potpuno zanemaruju tokom razmatranja softvera, pa čak i u prvim godinama korišćenja (a nakon toga je sve dosta teže za promene).
Dodatno, svetski poznata rešenja uključuju veliki broj dodatnih opcija i mogućnosti u svakom od procesa (ovih koje smo nabrojali ili drugih). Ti sistemi pružaju enorman broj dodatnih mogućnosti, koje nisu u upotrebi u velikom broju kompanija ili ne spadaju u nacrt osnovnih koraka. Ipak, te funkcionalnosti itekako mogu biti potrebne i poželjne (ne sve i svaki put, ali imaju svoju upotrebnu vrednost) firmama u budućnosti ili u slučaju većeg rasta i promena. Sa softverom koji standardno uključuje sve te opcije mnogo je lakše iste uvesti u poslovanje u budućnosti u odnosu na softvere gde su ti procesi u osnovi skromniji. Ovde pre svega mislimo na širinu i sadržaj funkcionalnosti za planiranje (nabavke, prodaje, proizvodnje), predikcije (priliva i odliva, novčanih tokova, ulaza i izlaza), what-if analize, ad hoc alata za napredno izveštavanje, planiranja dopune skladišta (po raznim parametrima), budžetiranja (po bilo kom parametru), ali i napredne AI funkcije. Uvođenje ERP sistema trebalo bi da bude fokusirano baš na ove opcije, u što većoj meri, a praksa pokazuje da se te opcije često uopšte ni ne uvedu u poslovanje.
Lokalno rešenje implementirano kod slične firme
Razlog izbora konkretnog ERP rešenja često je uzrokovan implementacijom istog softvera kod slične firme (partnera ili konkurenta). „Ako je kod njih implementirano, sigurno da softver već sadrži sve što treba i nama?“
Iako ovakav zaključak ima smisla, treba biti obazriv. Oracle NetSuite istraživanje pokazalo je da 75% klijenata na projektu implementacije realizuje dorade sistema, a čak četvrtina je implementirani sistem ocenila kao „visoko dorađen i prilagođen“. U analizi su bili obuhvaćeni i svetski zastupljeni softveri sa stotinama hiljada referentnih firmi. Ako svetski zastupljena rešenja posle toliko implementacija u firmama na svim kontinentima iziskuju prilagođavanja, da li će jedna ili nekoliko implementacija lokalnog sistema kod partnera ili konkurenta značiti da je to rešenje potpuno spremno i za vas? Ovo je razlog zašto se savetuje fokus na dugoročni plan razvoja sistema, mogućnosti podrške rastu i promenama, mogućnosti integracije i vertikalnih dodataka/proširenja, a prilagođavanja se gotovo uvek moraju raditi, na svakom softveru koji se uvodi i to treba prihvatiti od početka procesa.
Vezivanje za softver ili za firmu
Jedna od važnih prednosti svetskih rešenja je činjenica da se klijent ne vezuje za kompaniju-implementatora već za softver. Velika mreža partnera za svetske softvere daje veću slobodu, a klijent se praktično vezuje za proizvođača, što daje veliku sigurnost investicije, pošto se radi o najvećim svetskim firmama.
Ovu temu detaljnije ćemo razraditi u odvojenom tekstu.
Za kraj ćemo samo još jednom podvući da ne postoji univerzalno najbolji softver i da treba pažljivo sagledati mogućnosti sistema prema svojim potrebama. Takođe, ne treba se zadržati na konturama procesa i funkcionalnosti, koje su manje-više sigurno podržane u svim ozbiljnijim sistemima, već se pozabaviti i specifičnim zahtevima i proveriti stepen ispunjenja tih potreba.